Opiskeluohjeet äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa
1. Tunnilla
- Tarvikkeet mukana.
- Kuuntele, kysy ja osallistu.
- Syvenny: varmista, että ymmärrät asian.
- Tunnilla tehdään yhdessä mallitehtäviä. Opettele myös toimintamalleja tehtävien ratkaisuun.
- Samoin muiden puheenvuorot ja kommentit ovat malleja: ota ideoita niistä, sekä tehtäviin että omaan ajatteluusi. Mistä olet samaa, mistä eri mieltä?
- Palauta työt ajallaan: Silloin ehdit saada palautteen ennen seuraavaa tehtävää.
2. Kotona
- Jos jokin työ jäi kesken, tee se loppuun.
- Jos haluat lisäaikaa lukemiseen, tutustu seuraavan tunnin materiaaleihin.
- Huolehdi, että kirjan lukeminen etenee.
3. Kirjan lukeminen
- Valitse sopiva. Lukutaidon pitäisi kehittyä jatkuvasti.
- Tutustu tehtävään.
- Aloita ajoissa. Aikatauluta lukeminen.
- Merkitse lukiessasi tehtävän kannalta olennaisia kohtia kirjaan.
4. Kirjoitustaidon tehtävät eli kirjoitelmat ja esseet
- Silmäile aineistot.
- Valitse aihe.
- Kirjaa ajatuksiasi aiheesta muistiin.
- Lue valitsemasi aineisto huolella. Mitä otat mukaan?
- Järjestele suunnitelmasi.
- Kirjoita.
- Täydennä ja muokkaa tarvittaessa.
- Lue teksti läpi, viimeistele ja otsikoi.
5. Lukutaidon tehtävät eli analyysit
- Lue tehtävänanto.
- Lue aineisto läpi.
- Lue uudestaan. Alleviivaa tai poimi tehtävänannon mukaisia asioita. Nimeä havaintosi.
- Ryhmittele havainnot.
- Kirjoita.
- Lue läpi ja viimeistele.
Jos haluat pärjätä hyvin
- Omaehtoinen lukeminen on tärkeää.
- Tutustu erilaisiin teksteihin ja tekstilajeihin.
- Lue välillä tutkijan silmin: Mihin tekijä pyrkii? Miten? Miten sanavalinnat vaikuttavat?
- Lue välillä kirjoittajan silmin: Mikä on hienosti sanottu? Mitä voisin käyttää omissa teksteissäni? Mitä en ainakaan halua käyttää omissa teksteissäni?
- Lue välillä tutkijan silmin: Mihin tekijä pyrkii? Miten? Miten sanavalinnat vaikuttavat?
- Lue välillä kirjoittajan silmin: Mikä on hienosti sanottu? Mitä voisin käyttää omissa teksteissäni? Mitä en ainakaan halua käyttää omissa teksteissäni?
Kirjoituksia ajatellen äidinkielen sensori Veli-Matti Pynttäri antaa Helsingin Sanomien artikkelissa Pisteen viilaaja (hs.fi, 10.3.2020) vain tämän vinkin: "Unohda tärpit. Kuuntele äidinkielen opettajaa ensimmäisestä lukioluokasta, lue kirjoja, tutustu eri tekstilajeihin ja ole kiinnostunut maailmasta."
Luovuudesta, multitaskingista ja keskeytyksistä
Helsingin Sanomien artikkeli Kaikessa rauhassa (12.7.2018) kertoo mielen taukojen tärkeydestä ja Ihmisen tajunta ei pysy digiajan mukana (11.7.2018) antaa 12 vinkkiä keskittymiseen.
Ylen artikkelissa Näin siivoat muistisi ja opit tehokkaimmin (20.8.2019) on haastateltu aivotutkija Minna Huotilaista.
"En jaksa keskittyä kirjaan, lukeminen on vaikeaa",
kuuluu opiskelijan suusta aina silloin tällöin. Jos kyse on siitä, että on ajautunut ADT-tilaan, siitä voi myös oppia pois. Lue aiheesta Ylen artikkeli Tökkiikö lukeminen? Eikö hyväkään kirja imaise mukaansa?
Puhelimen käyttö hallintaan
Puhelin voi häiritä keskittymistä, hidastaa opiskelua ja vaikuttaa unirytmiin. Viisi vinkkiä puhelimen hallittuun käyttöön.
Tv-sarja opiskelutekniikoista
Ylen neliosainen tv-sarja Vinkkejä opiskelutekniikkaan käsittelee paitsi luku- ja opiskelutekniikoita, myös muistamista. Toteutus on minusta viihdyttävämpi kuin mitä sarjan nimi antaa ymmärtää.
Eikä pidä lannistua -- Aivoton limakin kykenee oppimaan.
Alku aina hankalin, lopussa...
Onko aloittaminen vaikeaa? Ylen Abitreenien artikkeli (26.4.2020) antaa vinkkejä siihen, miten päästä alkuun.
Prokrastinaatio on suomennettu vetkutteluksi Ylen artikkelissa Vetkuttelun ABC (26.2.2016). Haluatko siitä eroon?
Keskeytysten vaikutus oppimiseen
Keskeytysten vaikutuksesta työntekoon on kirjoitettu paljon. Yksi artikkeli Helsingin Sanomista täällä.
Pomodoro- eli tomaatti-menetelmää voisi kokeilla?
Jännitätkö kokeita?
Jaksaminen on tärkeintä -- ja onnellisuus
Ylen artikkeli "Oon monta kertaa itkenyt sen takii kun vaan ei osaa" (15.5.2020) kertoo opiskeluun liittyvistä paineista. Et varmasti ole ainoa, jos näitä paineita tunnet. Pidä huolta itsestäsi <3